Berbuka
Yang Diharuskan.
Rasulullah SAW bersabda yang maksudnya:
”Sesiapa yang berbuka
puasa Ramadhan bukan kerana rukhsah (kelonggaran) yang dirukhsahkan oleh Allah,
tidak dapat diqadha’kan dengan puasa setahun walaupun ia betul-betul
(melakukan) puasa setahun itu.”
(Riwayat Abu Daud,
Ibnu Majah dan at-Tirmidzi)
Huraian :
Ketentuan sakit untuk tidak berpuasa adalah sakit yang menyebabkan penderitaan
atau menjadi semakin parah jika terus berpuasa, atau akan semakin lambat
sembuhnya sesuatu penyakit. Di sisi syarak peranan ahli perubatan (doktor)
adalah sangat penting dan diperlukan untuk menentukan apakah seseorang pesakit
itu boleh berpuasa ataupun tidak.
Kelonggaran yang biasa diharuskan untuk berbuka puasa itu ialah seperti kepada
orang yang terlalu tua atau sakit yang tiada harapan untuk sembuh, orang yang
sedang bermusafir, wanita yang mengandung dan menyusukan anak yang ditakuti
akan mendatangkan mudharat kepada diri atau pun anaknya dan beberapa jenis
keadaan sakit yang lain. Manakala sakit yang ringan seperti sakit kepala dan
sebagainya tidak diharuskan meninggalkan puasa. Walhal meninggalkan
puasa walaupun sehari, dengan sengaja tanpa alasan yang dibenarkan oleh syarak
merupakan satu dosa besar sebagaimana yang pernah tersebut di dalam hadis.
Wanita yang haid dan wanita yang keluar darah nifas adalah golongan yang wajib
berbuka puasa tetapi diwajibkan mengqada’kan semula puasanya di bulan yang
lain.
Orang yang berbuka puasa pada bulan Ramadhan kerana terlupa, maka tidak wajib
qadha dan tidak wajib kifarat kerana terdapat sebuah hadis RasulullahSAW
menyebutkan yang maksudnya:
” Apabila ia (orang yang
berpuasa) lupa, kemudian ia makan dan minum, maka hendaklah ia menyempurnakan
puasanya, kerana sesungguhnya Allah-lah yang telah memberi makan dan minum
kepadanya"
(Riwayat Bukhari dan Muslim)
Puasa tidak wajib hukumnya ke atas kanak-kanak yang belum baligh tetapi
hendaklah dididik dan dibiasakan semenjak kecil untuk berpuasa.
Beradab Ketika
Minum.
Rasulullah SAW telah bersabda yang maksudnya:
”Jangan kamu minum
sekaligus seperti binatang ternakan minum, tetapi minumlah dua kali atau tiga
kali, membaca bismillah bila mula minum dan membaca alhamdulillah sesudah
selesai.”
(Riwayat at-Tirmidzi)
Huraian :
Islam mementingkan adab dan
sopan dalam segala perkara termasuklah makan dan minum.
Ketika makan kita ditegah daripada gelojoh begitu juga ketika minum
hendaklah minum dengan perlahan dan jangan bernafas
dalam bekas minuman serta dilarang juga minum sambil berdiri. Semua ini kerana
mengambilkira faktor kesihatan dan kebersihan disamping dapat mencerminkan
tatatertib yang sopan bagi seorang Islam.
Mengecap rezeki yang dimakan atau diminum sebaik-baiknya ialah dengan membaca
bismillah sebagai memuji Allah SWT yang mengurniakan rezeki dan mengucapkan
alhamdulillah sebagai mensyukuri nikmat yang telah diberikan itu.
-vf