MALASNYA NAK SOLAT...KENAPE EK?

Aku sukE buat bende baik, tapi aku malas solat. Kenape?
"Aku suke bantu orang susah. aku senang hati bile dapat bersedekah. aku suke tolong mak ayah. aku jalankan tugas aku sbagai seorg pekerje, seorang ayah,seorang ibu dan seorang anak yang baik, tapi bile azan berkumandang kenape aku rase berat sangat nak pergi solat?"

"Aku puase. x pernah miss. Tapi bile mak,isteri atau suami suruh aku solat, aku membentak. Malas betul. Tapi bile hal yg berkaitan isi rumah, aku ringan tangan nak tolong. tak taulah Kenape ade rase malas tu?"

"Aku suke tengok orang solat. Tapi kenape aku takde rase nak solat?"

"Aku ade banyak bende nak minte diperkenankan oleh Allah, jadi aku hanye berdoa dan terus berdoa. Bila diajak untuk solat berjemaah di masjid, kenape macam2 alasan aku cipte?"

"Aku bukannya jahat. Aku tak reti nak menipu. Aku tak reti nak mencuri. Aku benci orang yang buat jahat. Tapi aku malas nak solat."

"KENAPA AKU JADI MACAM NI?"."KENAPERRR???

Kite tahu kite salah sebab kite tak solat. Kite tahu tinggalkan solat tu adalah satu dose. Kite tahu perkare pertame yang akan dihisab oleh Allah nanti adelah solat. Kite tahu kalau kite tak solat, kite boleh disamekan dengan orang yang kafir. Kite tahu solat tu tak ambil mase yang lame. Cume 10 minit.

Tapi, walau kite dah tahu, kite masih tinggalkan jugak solat. Kenaper?

1. Sebab kite tak sedar diri kite ni hanyelah seorang hambe Allah.
2. Sebab tak sedar mati tu bile2 mase je.
3. Sebab urusan dunie lagi seronok.
4. Sebab tak fikir nasib kat akhirat nanti.
5. Sebab tak sedar bahawe hidup kat dunie ni sementare. Kite ade satu lagi kehidupan, iaitu Akhirat.
6. Sebab jarang ikut kelas agame. Kurangnya ilmu agame. Ego nak dtg kelas agame.
7. Sebab kawan2 pun bukan jenis yang pentingkan solat.
8. Sebab mengutamekan nafsu.
9. Sebab orang tak peduli pun kite solat ke tidak.
10. Sebab ganjaran pahale solat ni kita tak nampak.
11. Sebab memandang ringan pade solat.
12. Sebab solat dianggap ritual yang tidak dihayati.

Cukuplah sedozen alasan aku bagi. Sekarang mungkin boleh nak bagi alasan. Tapi kat sane nanti, nak jawab ape?

Jom kite muhasabah diri kite balik. Ape yang kurang kite tambahkan. Jangan kite sombong dengan ilmu agame. Kite mesti kene selalu bersyukur. Nikmat Allah tak terkire dek akal. Alhamdulillah kite masih dapat menghirup oksigen.
SOLAT=Apelah erti aku ni Islam tanpanye...JOM CINTAI SOLAT;)